مصرف عدس به میزان قابل توجهی مقدار قند خون را کاهش می دهد

13ژوئن 2018- بر اساس یک مطالعه ی جدید توسط محققان دانشگاه Guelph، جایگزینی سیب زمینی یا برنج با بُنشن یا حبوباتمی تواند مقدار قند خون شما را بیش از 20 درصد کاهش دهد. پروفسور Alison Duncan، از دپارتمان بهداشت انسانی و علوم تغذیه ای، و دکتر Dan Ramdath از اداره کشاورزی و مواد غذایی کانادا، دریافتند که جایگزین نمودن نیمی از غذاهای نشاسته ای با انواع عدس می تواند پاسخ بدن شما به کربوهیدرات ها را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. جایگزینی یک واحد سروینگ برنج با عدس باعث کاهش میزان قند خون شما تا 20 درصد وجایگزینی سیب زمینی با عدس منجر به کاهش 35 درصدی مقدار قند خون می شود.
پرفسور Duncan می گوید: حبوبات مواد غذایی بسیار مواد مغذی هستند که توانایی کاهش بیماری های مزمن مرتبط با اختلال مدیریت گلوکز را دارند، با این حال، تعداد کمی از افراد کانادایی از انواع عدس استفاده می کنند. کانادا یکی از بزرگترین تولید کننده های عدس است، اما ما اکثر آن را صادر می کنیم و تنها 13 درصد از کانادایی ها روزانه عدس می خورند، ما امیدواریم که این تحقیق مردم را از مزایای سلامت خوردن حبوبات آگاه کند.
در این تحقیق که در مجله ی Nutrition منتشر شده است، 24 فرد سالم بزرگسال با چهار نوع بشقاب غذایی تغذیه شدند : فقط برنج سفید، نیمی برنج سفید و نیمی عدس سبز بزرگ، نیمی برنج سفید و نیمی عدس سبز کوچک و نیمی برنج سفید و نیمی عدس قرمز.

محققان مقدار قند خون شرکت کنندگان را قبل و دو ساعت بعد از خوردن این غذاها اندازه گیری کردند. آنها همین روند را برای مصرف سیب زمینی سفید به تنهایی، و سیب زمینی و عدس به ترتیب بالا تکرار کردند.
پرفسور Duncan می گوید: ما عدس را با سیب زمینی و برنج مخلوط کردیم زیرا مردم معمولا حبوبات را به تنهایی مصرف نمی کنند، بلکه آنها را در ترکیب با سایر مواد نشاسته ای به عنوان بخشی از یک وعده ی غذایی بزرگ مصرف می کنند، بنابراین ما می خواستیم نتایج آن را منعکس کنیم.
قند خون به مقدار مشابه ای با جایگزینی نیمی از مواد نشاسته ای با هر یک از سه نوع عدس کاهش یافت. مقدار قند موجود در خون در طی هضم مواد نشاسته ای در دستگاه گوارش فوقانی بسته به مقدار نشاسته ی موجود در غذای مصرفی افزایش می یابد.
پرفسور Duncan می گوید: حبوباتی مانند عدس می توانند هضم قندهای موجود در مواد نشاسته ای را کند کرده و انتشار آنها را به جریان خون را آهسته کنند و در نهایت باعث کاهش مقدار قند خون شوند.
این جذب کندتر به این معنا است که شما یک افزایش ناگهانی در مقدار قند موجود در خون را تجربه نمی کنید. بالا بودن قند خون در طی یک دوره زمانی می تواند منجر به اختلال در مدیریت قند خون شود که مشخصه دیابت نوع 2 است. اساسا خوردن عدس می تواند این خطر را کاهش دهد.
حبوبات حاوی مولکول هایی هستند که آنزیم های جذب گلوکز را مهار می کنند و فیبر موجود در این غذاها باعث تولید اسید های چربی با زنجیره ی کوتاه می شود که همچنین می تواند باعث کاهش میزان قند خون شود.
پرفسور Duncan گفت: ما امیدواریم که شواهد ارائه شده برای تأیید فواید مصرف حبوبات، مردم را به مصرف این مواد غذایی بیشتر تشویق کند تا حبوبات را به غذاهای خود اضافه کنند.

منبع و سایت خبر:

The Journal of Nutrition, 2018; 148 (4): 535 DOI: 10.1093/jn/nxy018

www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180613162701.htm